تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نماینده شیراز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

در دولت نیاز به افراد شمشیرزنی داریم که بتوانند موانع اداری موجود را از جلوی پا بردارند | با این روال دولت، امیدی به آینده بهتر نیست

جعفر قادری، نماینده شیراز می‌گوید: با این وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم، هنر داشته باشیم سال ۱۴۰۳ را به گونه‌ای مدیریت کنیم که وضعیت از این، بدتر نشود.

با این روال دولت، امیدی به آینده بهتر نیست

رویداد۲۴ | محمد آیتی: در حالی که بسیاری از مردم دل به شعار‌های مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بسته بودند، ولی در میدان عمل، آنچه پیش چشم مردم نقش بسته، وضعیت نابسامان مخصوصاً در حوزه اقتصاد است. حال که مجلس یازدهم به ته خط رسیده و دولت سیزدهم هم حدود ۷۰ درصد از دوران کاری خود را سپری کرده است، رویداد۲۴ به سراغ جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفته است تا نظرات او را درباره عملکرد این دو قوه جویا شود.

در ادامه، مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* در مجلس یازدهم، چندین قانون کلیدی در خصوص بانک مرکزی، شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل صدور مجوزها، تامین مالی تولید زیرساخت‌ها، جهش تولید مسکن و... را مصوب کردیم، ولی در عین حال به نظر می‌رسد فرآیند کار در مجلس، بسیار کُند است.

* تصور من بر این است که این شکل قانون‌گذاری که در مجلس ما طی می‌شود در کشور‌های عقب‌افتاده دنیا هم نباشد. چه معنی دارد برای هر تغییر جزئی، یک موافق، یک مخالف، نماینده کمیسیون تخصصی، نماینده دولت، پیشنهاددهنده و... صحبت کنند. این روند، تنها منجر به گرفتن وقت مجلس شده است.

باید خیلی از موارد را ۸۵ی کنیم که سرعت تصمیم‌گیری بالا برود

* ما در مجلس نیاز داریم خیلی از موارد را اصل هشتاد‌و‌پنجی کنیم تا با تخصصی‌شدن کارها، سرعت تصمیم‌گیری بالا برود، اما شورای نگهبان خیلی با این روند موافق نیست و مایل است از طریق صحن، موضوعات به نتیجه برسد. الان قانون شهرداری‌ها به سال ۱۳۳۴ برمی‌گردد و باید این‌دست قانون‌ها به‌روز شود و قطعاً خیلی از این قانون‌ها، کار اقتصاد مملکت را در دست‌انداز انداخته است.

* حجم بالای طرح و لوایحی که در همین یکی، دو ماه پایانی مجلس در نوبت است، نشان از اشکال در سیستم ما دارد. گاهی خیلی از این طرح‌ها و لوایح تصویب می‌شوند، ولی با اتمام کار مجلس، باز شاهد این هستیم که روز از نو، روزی از نو.


بیشتر بخوانید:  آیا می‌دانستید سال آینده نه بودجه دارید نه برنامه؟ |چگونه دولتِ دوساله و مجلس چهارساله از تصویب به موقع بودجه سالانه هم عاجز ماندند؟


* ما به عملکرد دولت هم انتقاد داریم. به طور مثال، چرا دولت، لایحه قانون انتخاب را به مجلس نداد؟ اینکه لایحه‌ای در آخر کار مجلس و دولت ارائه شود، فایده ندارد. یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما، عدم‌اولویت‌بندی مناسب طرح و لوایح از سوی مجلس و دولت است.

نطق‌ها و تذکرها وقت مجلس را هدر می‌دهند

* شرایط کشور به گونه‌ای است که ابتدا باید گیر‌های مملکت درآورده شود تا براساس این چالش‌ها، طرح و لوایح، اولویت‌بندی شوند. متاسفانه دائماً شاهد این هستیم که وقت مجلس به واسطه نطق‌ها و تذکر‌ها هدر می‌رود، هرچند که هیات رییسه مجلس می‌تواند به طور جدی به رفع این چالش کمک کند و امیدوارم در هیات رییسه مجلس دوازدهم این دغدغه مهم و اساسی و ایراداتی که در آیین‌نامه است، حل شود.

* با این وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم، هنر داشته باشیم سال ۱۴۰۳ را به گونه‌ای مدیریت کنیم که وضعیت از این، بدتر نشود.

* شرایط باید به سمت‌و‌سویی برود که دولت به کارش سرعت دهد. تعلل‌ها در دولت مشهود است و باید قاطعانه روند کار تغییر کند که جلوی این مشکل گرفته شود. ما در دولت نیاز به افراد شمشیرزنی داریم که خیلی راحت بتوانند موانع اداری و بوروکراسی موجود پیشرو را از جلوی پا بردارند.

* با این فشلی که در سیستم اداری دولت وجود دارد، کار‌ها پیش نخواهد رفت. اگر بنا باشد با همین روال کُند و پیچیده کار‌ها را پیش ببریم، خیلی نمی‌توان امیدی به آینده بهتر داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
0
2
چرا شمشیر زن؟ به افراد باسواد و با شعور نیاز داریم همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
0
1
بنیان کلام این آقا اینه : همه چی طبق قواعد بوروکراتیک آدم آهنی ها و ربات های قبله تخصص خوبه دست نزنید
کسی حرف نزند وکسی فکر نکندو تضارب آرا و شفافیت کشک و پشم
فقط نوار نقاله کارخانه مجلس را روی دور تند تند بگذارید بدو بدو
مرد حسابی مردم ونخبگان را از مشارکت مردم پایه منع میکنی , طرح های خاصی در مجلس 11 مورد رضایت تو بسیاری از مردم را ناراضی کرد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان